FANDOM

Heracleia

Битинија и Никомедија

Никомед I од Битиније био је други краљ Битиније од 278. пре Христа до око 255. пре Христа. Помогао је Галима да пређу у Малу Азију, па је уз њихову помоћ вратио целу Битинију под своју власт. Основао је нову престолницу Никомедију, град, који је 6 векова након тога остао један од најпросперитетнијих градова Мале Азије.

Сукоб са браћом и Антиохом Уреди

Најстарији је син битинијског краља Зибита I, кога је наследио 278. пре Христа. Започео је своју владавину убојством своја два брата. Његов трећи брат Зибит II се побунио и дуго се одржавао као независан владар у значајном делу Битиније. Са истока је претио и Антиох I Сотер, који је већ раније ратовао са Битинијом у време владавине Зипоита I. Никомед је због тога склопио савез са Хераклејом Понтском, а касније и са македонским краљем Антигоном II Гонатом. Антиох I је напао Битинију, али повукао се не упуштајући се у битку.

Уз помоћ Гала овладао је целом Битинијом Уреди

Битинија је била угрожена и извана и изнутра, па је Никомед одлучио да потражи нове савезнике Гале. Гали су током 277. пре Христа опседали Бизант. Било је то 20.000 Гала, који су се одвојили од Брена и под вођством Леонорија и Лутарија пљачкали су кроз Тракију све до Бизанта.[1] Гали су желели да пређу у Азију. Никомед им је помогао, а онда су Гали помагали Никомеду у рату против његовога брата. Уз помоћ Гала Никомед је победио Зипоита II и овладао је поново целом Битинијим.[2] Изгледа да су Гали помагали Никомеду и у борбама против Антиоха I, али о томе нема детаља. Након што су му Гали помогли Никомед је имао пуни суверенитет над целом Битинијом. Гали су касније напредовали у унутрашњост мале Азије и настанили су се у области званој Галатија.

Оснивање Никомедије Уреди

По узору на свога оца и многе друге грчке владаре у Малој Азији одлучио је да оснује нову престолницу и да јој даде своје име. Била је то Никомедија у близини мегарске колоније Астакоса. Никомедија је основана 264. пре Христа, а током 6 векова била је један од најбогатијих и најпросперитетнијих градова Мале Азије. Оснивајући Никомедију Никомед је Битинију оријентисао мору и отворио је врата убрзане хеленизације.

Искључује из наследства децу из првога брака Уреди

Никомед је умро 255. пре Христа. Био је два пута жењен. Са првом женом је имао два сина Зиелу и Прусију и једну ћерку. Међутим Никомедова друга жена Етазета наговорила је Никомеда да се прескоче деца из првога брака и да круна остане њеном потомству. Етазетина деца су тада била мала па су их поверили на чување двојици краљева Антигону II Гонати и Птолемеју II Филаделфу. Одређена су и три слободна града Хераклеја, Бизантиј и Киј као чувари. Ипак син из првога брака Зиел је успео да се уз помоћ Галаћана домогне трона.

Претходи:
Зибит I
Краљ Битиније
Никомед I од Битиније
278–255 пре Христа

Следи:
Етазета

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 38.16
  2. Ливије 38.16